The world I love:my novels, my favorite themes

Πέμπτη 25 Μαΐου 2017

Διαβάστε στο ηλεκτρονικό περιοδικό Writersgr τη συνέντευξη της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου




1.    Πείτε μας πως αποφασίσατε να γράψετε το βιβλίο;
Πρόκειται για μια πραγματική ιστορία που μου διηγήθηκαν εδώ και καιρό και με συγκλόνησε η σκληρότητά της.
2.    Μέσα από το βιβλίο σας θέλετε να στείλετε κάποια μηνύματα;
Ναι, το μήνυμα είναι ένα: μη φοβάστε την επαφή με τους ανθρώπους που είναι γύρω σας, ως οικογένεια, φίλοι, απλοί γνωστοί. Η έλλειψή της είναι καταστροφική για την ψυχική μας ισορροπία.
3.     Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού μέχρι τώρα;
Το αντιμετωπίζουν με... πάθος!

4.    Ποιο είναι το συναίσθημα ενός συγγραφέα που πιάνει πρώτη φορά το βιβλίο του στα χέρια του;
Θεωρώ ότι για τον καθένα είναι διαφορετικό. Εγώ χαίρομαι που βλέπω τις σκέψεις μου δεμένες σε χαρτί, μεταμορφωμένες σε βιβλίο, έτοιμο να συναντήσει τον αναγνώστη του.

5.    Πόσο ταυτίζεστε με την ηρωίδα του βιβλίου;

Δεν έχω καμία σχέση με την ηρωίδα του βιβλίου μου.

6.     Όταν ήσασταν μικρή  πώς φανταζόσασταν τον εαυτό σας;
Με φανταζόμουν μια φημισμένη στον κόσμο αρχιτέκτονα που θα κατόρθωνε να φτιάξει μια πόλη ονειρική για τους κατοίκους της.

7.    Είστε ευαίσθητη;
Σε κάποια πράγματα ναι, σε άλλα όχι. Έχει πάντα σχέση με το τί μας ευχαριστεί και τι μας ενοχλεί.

8.     Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος σας;
Να δω την πατρίδα μου κατεστραμένη και υποδουλωμένη.
9.    Ποιά μουσική σας αρέσει;
Έχω μια αδυναμία στην κλασική, αλλά μου αρέσει και η ροκ( είναι η μουσική της νιότης μου), η έντεχνη ελληνική μουσική(π.χ. Χατζηδάκις) και οι παραδοσιακές μουσικές διαφόρων χωρών.

10.     Τι όνειρα έχετε για το μέλλον ;

Πολλά και μεγάλα. Θέλω να δω ν’ ανθίζει το χαμόγελο στα πρόσωπα των φίλων μου,να δω τα όνειρα  των παιδιών μου να γίνονται πραγματικότητα, να δω την Ελλάδα όρθια,  ελεύθερη και φωτεινή.

11.     Τι σας στεναχωρεί ;

Η  κατάπτωση όλων των αξιών, η καταπάτηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, η απάθεια στο βλέμμα των  συνανθρώπων μου.

12.    Πείτε μας τρία χαρακτηριστικά  σας.

Οργανωτική, υπεύθυνη,αποφασιστική.

13.Πώς μπορεί κάποιος να προμηθευτεί το βιβλίο σας;
Πηγαίνοντας στο αγαπημένο του βιβλιοπωλείο και παραγγέλοντάς το. Εκτός αν προτιμά να απευθυνθεί στα μεγάλα βιβλιοπωλεία ή στα ηλεκτρονικά.
    14.  Ετοιμάζετε κάτι άλλο τώρα;

      Ναι, πάντα κάτι ετοιμάζω. Αυτόν τον καιρό, εν μέσω των παρουσιάσεων, συλλέγω και μελετώ τις πληροφορίες που χρειάζομαι για υλικό του επόμενου βιβλίου.

    15. Πώς ξεκινήσατε τη συγγραφή;

   Απολύτως μαγικά και ονειρικά. Ήταν ένας ορμητικός ποταμός που πίεζε  ν’ αλλάξει κοίτη, να πατήσει άλλα εδάφη, αναπάντεχα και συναρπαστικά.

     16. Πόσα βιβλία έχετε γράψει και ποιά είναι αυτά;

Θα αναφερθώ σε όσα έχουν εκδοθεί μέχρι τώρα. «Σαν  σταχυα στο χρόνο»(2012), «Στη σκιά των αιώνων» (2013), «Από ξύλο και ασήμι» (2015) και «Ανεξέλεγκτο πάθος» (2017). Έχω γράψει κι άλλα, τα οποία περιμένουν τη σειρά τους να εκδοθούν, και εξακολουθώ να γράφω.
17.   Τι αγαπήσατε περισσότερο στο τελευταίο βιβλίο σας;

Αγάπησα και εμπνεύσθηκα για ακόμη μια φορά  από την δύναμη του ανθρώπου να επιβιώσει μέσα από καταστροφές, να αγωνιστεί για το δίκαιο, να γνωρίσει και να ταξιδέψει σ’ όλη τη γη, να βάλει το δικό του λιθάρι στην αστραπή που λέγεται ζωή.

    18.Οταν τελειώσατε το βιβλίο σας ποιός/ά το διάβασε πρώτος;

Η επιμελήτριά μου.

 19.Ποιές αντιδράσεις είχαν η οικογένειά σας, τα αγαπημένα σας πρόσωπα όταν έμαθαν ότι θα εκδώσετε το βιβλίο σας;

Θεωρώ ότι εννοείτε το πρώτο μου βιβλίο... Χάρηκαν πολύ, με αγκάλιασαν και μου ευχήθηκαν τα καλύτερα.

20. Πώς αντιμετωπίζετε γενικά τις κριτικές, είτε θετικές είτε αρνητικές;

Θέλω να διαβάζω κριτικές, μ’ ενδιαφέρει να ξέρω πώς περνά το ύφος της γραφής μου στους αναγνώστες και στους βιβλιοκριτικούς. Επιδιώκω την βελτίωσή μου και μια τρίτη ματιά- όχι κακοπροαίρετη- είναι πάντα πιο φρέσκια, πιο αντικειμενική, έστω κι αν είναι αρνητική. Εννοείται ότι στις θετικές χαίρομαι αφάνταστα.

21. Τι προσφέρει το βιβλίο σας στον αναγνώστη;
Πολλά ταξίδια σε διάφορα μέρη, μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία, ζωντανούς χαρακτήρες όλων των αποχρώσεων(από τον καλύτερο ως τον χειρότερο).

22. Όταν γράφατε γνωρίζατε από πριν την ιστορία ή είχατε κατεύθυνση από τους ήρωες σας;

Για το συγκεκριμένο , όπως προείπα, γνώριζα την ιστορία.

23. Το τέλος το ορίζετε εσείς ή ο ήρωας σας;

Πάντοτε εγώ αποφασίζω. Ο ήρωας είναι δικό μου δημιούργημα, εγώ τον ζωντανεύω, εγώ του δίνω τα χαρακτηριστικά του. Αυτό, φυσικά, δεν ισχύει για το «Ανεξέλεγκτο πάθος».

24. Από τι εμπνέεστε;

Από ό,τι κυκλοφορεί γύρω μου και μακριά μου. Από ό,τι μπορεί να δω, να πέσει το βλέμμα μου σε μια φωτογραφία ή σε μια γωνιά του χάρτη. Όλα είναι έμπνευση και όλα αλλάζουν στην φαντασία μου.

25. Ποιο είναι το αγαπημένο σας μουσικό κομμάτι;

Είναι πολλά τα μουσικά κομμάτια που αγαπώ, αλλά θα αναφέρω ένα: Οι τέσσερις εποχές του Βιβάλντι.

26. Ποια είναι η πιο ευτυχισμένη παιδική σας ανάμνηση;

Ευτυχώς, είναι πολλές. Οι περισσότερες, όμως, έχουν έναν κοινό παρονομαστή: το παιγνίδι μέχρι τελικής πτώσεως στον ελεύθερο από αυτοκίνητα δρόμο, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες που δεν είχαμε μαθήματα και η ανάπαυση στην αγκαλιά της μητέρας. Ήταν κι εκείνη εκεί, στον δρόμο, μαζί με τις γειτόνισσες, συζητώντας και περιμένοντας να βραδυάσει, να ανάψουν τα φώτα και να με δεχτεί (να μας δεχτούν) στην αγκαλιά τους.

27. Ποια ήταν η πιο σημαντική στιγμή της ζωής σας;
Η αναχώρηση από την γενέθλια γη για τις σπουδές μου.
28. Γίνατε αυτό που ονειρευόσασταν να γίνετε; 
Όχι, έγινα κάτι άλλο, αλλά στάθηκα τυχερή επειδή αυτό το «άλλο» που προέκυψε μου άρεσε και πέτυχα.
29. Ποιο είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίσατε στη συγγραφή; Ή μετά τη συγγραφή;
Δεν έχω δυσκολίες ή εμπόδια κατά τη συγγραφή. Τα όποια προβλήματα τα αντιμετωπίζω μετά, όπως και οι περισσότεροι Έλληνες συγγραφείς. Κι αυτό είναι η μικρή χρονική παρουσία των βιβλίων στα ράφια των βιβλιοπωλείων. Αν ο αναγνώστης δεν προλάβει να ενημερωθεί για την έκδοση ενός νέου βιβλίου, λίγους μήνες αργότερα θα παιδευτεί πολύ να το βρει. Και θα μπεί στην διαδικασία του ψαξίματος, αν και μόνον αν έχει ακούσει για το συγκεκριμένο βιβλίο μέσω ενός φίλου, στον οποίο έτυχε να αρέσει.
30. Καριέρα ή οικογένεια; Τι από τα δυο επιλέγετε;
Η επιλογή αυτή έχει γίνει προ πολλού. Η καρριέρα προηγήθηκε της οικογένειας. Ήταν μια πετυχημένη καρριέρα και την έβαλα στο πλάι  όταν ήρθε η ώρα της οικογένειας, με αίσθημα πληρότητας και ευχαρίστησης.
31. Για τι έχετε μετανιώσει;
Δεν μετανιώνω, αλλά είναι πολλές οι φορές που αναρρωτιέμαι πώς θα είχε εξελιχθεί η ζωή μου αν είχα επιλέξει να κάνω καρριέρα στο εξωτερικό.

32. Τι σας ενοχλεί περισσότερο στους άλλους;
Η ψεύτικη συμπεριφορά.
33. Τι σας αρέσει να διαβάζετε;
Τα πάντα- ό,τι είναι σε γραπτή μορφή... Κυρίως ιστορία, λαογραφία, μυθολογία, αρχιτεκτονική, διακόσμηση, λογοτεχνία, περι τεχνών, περι πολιτισμών και ό,τι άλλο μπορεί να τραβήξει την  προσοχή μου.

34. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας συγγραφέας;
Αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση, αφού αγαπώ πολλούς και είναι τρομερά δύσκολο να διαλέξω έναν. Θα διαλέξω, λοιπόν δύο, έναν από τη νιότη μου – τον Ντοστογιέφσκι, και έναν από τα μετέπειτα χρόνια- τον Ουμπέρτο Έκο.
35. Πείτε μας δυο πράγματα που δεν συγχωρείτε σε μια σχέση;
Δεν συγχωρώ την ψευτιά και την απιστία.
36. Ένα όνειρο που είχατε από παιδί κι έχει πραγματοποιηθεί;
Έχω αληθινούς φίλους.
37. Έχετε κάποια χόμπι;
Μου αρέσει υπερβολικά το διάβασμα. Ύστερα έρχονται τα ταξίδια –ανάγκη και δίψα ψυχής-, η ανακάλυψη ωραίων και παλιών αντικειμένων.
38. Ποιά ήταν η τελευταία φορά που κλάψατε και γιατί;
Όταν πέθανε η μητέρα μου.
39. Ποια ήταν η τελευταία φορά που γελάσατε και γιατί;
Γελώ πολύ συχνά με τα κατορθώματα του μικρού εγγονού μου.
40. Πείτε  μας μια μέρα της καθημερινότητάς σας;
Μετά τον πρωινό καφέ ασχολούμαι με το σπίτι, το φαγητό, τις απαραίτητες τηλεφωνικές επικοινωνίες. Μετά το μεσημεριανό ξεκινά η ουσιαστική μου ημέρα: διαβάζω, γράφω, διορθώνω, μέχρι τα μεσάνυχτα.
41. Τι λατρεύετε περισσότερο;
Τα μεγάλα ταξίδια.
42. Σε τι δεν μπορείτε να αντισταθείτε;
Σε μια πρόσκληση συνάντησης με ανθρώπους που αγαπώ.
43. Έχετε σκεφτεί κάποια από τις ιστορίες των βιβλίων σας ως θεατρικό έργο ή κινηματογραφική ταινία;
Α, αυτό πρέπει να το σκεφτούν κάποιοι άλλοι...
44. Υπάρχει κάποιος λογοτεχνικός χαρακτήρας από το βιβλίο σας τον οποίο θα σκεφτόσασταν να ξαναζωντανέψετε και σε επόμενα βιβλία;
Δύο αξιόλογοι άνθρωποι που διάβασαν –και μίλησαν- για το βιβλίο αυτό, μου ζήτησαν να γράψω ένα είδος συνέχειας με μία από τις ηρωίδες. Θα δούμε...

45. Πείτε κάτι που θα θέλατε να ξέρει για εσάς το αναγνωστικό κοινό και οι θαυμαστές σας.
Θα ήθελα να γνωρίζουν ότι η γραφή είναι το οξυγόνο μου, ότι προσπαθώ καθημερινά και επίμονα να βελτιώνω το ύφος της γραφής, να το κάνω καλύτερο. Ότι θα βρίσκουν πάντα στα βιβλία μου σύνθετες ιστορίες με ενδιαφέρον, κάθε φορά διαφορετικές στη δομή και στην εποχή. Ότι το θεωρώ σπουδαίο και σημαντικό όταν με πλησιάζουν, μου μιλούν και ζητούν την γνώμη μου. Η ανθρώπινη επαφή είναι απόλυτα αναζωογονητική και ουσιαστική και την έχουμε όλοι μας ανάγκη.


Η Δήμητρα Παπαναστασοπούλου
 γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα. Σπούδασε ξενοδοχειακά στη Ρόδο (ΑΣΤΕΡ) και οικονομικά στη Θεσσαλονίκη(Ανωτάτη Βιομηχανική), όπου έμεινε και εργάστηκε για 20 χρόνια. Είναι παντρεμένη και ζει στην Αθήνα.
Εργα της:
ΣΑΝ ΣΤΑΧΥΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ(2012)
ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ(2013)
ΑΠΟ ΞΥΛΟ ΚΑΙ ΑΣΗΜΙ(2015)
ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΟ ΠΑΘΟΣ (2017)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου